Eagle Pose

Nieuws 24 December 2012

Wat zijn de voordelen en hoe doe je het?

Achtergrond:

Eagle Pose

De naam Garudasana/Garurasana of Eagle Pose is afgeleid van het woord “Garuda” wat in het Sanskriet “adelaar” (eagle) betekent. In de Hindu mythologie wordt de adelaar gezien als de koning onder de vogels.

Deze houding zorgt onder andere voor de verbetering van je balans, het helpt je benen sterker te maken en vergroot de flexibiliteit in de grote gewrichten van je lichaam. Allemaal essentiële elementen om je algehele gezondheid in lichaam en geest te verbeteren.

Garud = adelaar Asana = houding

De oefening:

Stap 1: Sta rechtop met je voeten samen en je armen langs je lichaam. In deze houding verstrengel je je armen en benen als touw.

Stap 2: Breng je armen zijwaarts over je hoofd en (voor de eerste kant) zwaai je rechterarm onder je linkerarm, kruis bij de ellebogen en bij de polsen.

Stap 3: Duw je handpalmen samen. Je duimen wijzen naar je gezicht en je trekt je ellebogen naar beneden richting de vloer. Naarmate je schouders wat losser worden, wordt dit makkelijker.

En dan de benen.

Stap 4: Buig je knieën diep, zodat je je rechterbeen hoog over je linkerbeen kunt zwaaien. Kruis bij de knieën en vervolgens ook bij de enkels. Je grote teen zal uiteindelijk achter je linkerenkel haken.

Stap 5: Buig je knieën nu nog meer, breng je heupen omlaag en ga dieper zitten. Buig je bovenlichaam vervolgens naar achteren en leun naar achteren. Blijf je ellebogen naar beneden trekken richting je knieën.

Stap 6: Werk vervolgens aan je alignment door je beide heupen even ver van de spiegel te brengen, in een rechte lijn evenwijdig met de spiegel voor je. Breng hiertoe je knieën iets naar rechts en je ellebogen/bovenlichaam naar links. Ideaal komen je ellebogen precies boven je knieën, zodat je polsen, ellebogen, knieën en enkelgewrichten allemaal boven elkaar komen in de middenlijn van je lichaam.

Stap 7: Breng je gewicht in je linkerhiel. Uiteindelijk komt je linkerknie precies boven je linkerenkel (in plaats van meer naar voren richting de spiegel).

Voordelen:

  • Warmt de 14 grote gewrichten van je lichaam op - enkels, knieën, heupen, ellebogen, polsen, schouders, schouderbladen;
  • Zorgt voor vers (zuurstofrijk) bloed in de genitaliën en de nieren. Dit verbetert de seksuele vitaliteit en helpt bij het oplossen van vruchtbaarheidsproblemen;
  • Versterkt de kuiten, dijen, heupen, buik en bovenarmen;
  • Versterkt het bovenlichaam;
  • Verbetert de balans;
  • Vermindert spanning in nek en schouders;
  • Helpt bij de vermindering van spataderen.

5 Tips om je Eagle Pose te verbeteren:

  1. Concentreer je op één punt voor je. Als je naar de vloer kijkt, is het veel lastiger om te balanceren. En ook, door naar beneden te kijken creëer je eerder een ronding in je rug (vooroverbuiging). Het is juist de bedoeling om een achteroverbuiging te maken.
  2. Houd je gewicht in de hiel van je standbeen. Het helpt als je je billen naar achteren steekt, alsof je op een stoel gaat zitten die te ver achter je staat.
  3. Houd je borst omhoog gedurende de houding (dit helpt je om de achteroverbuiging te behouden). Zelfs wanneer je de set up van de houding doet (met beide benen gebogen); houd je borst omhoog (van je dijen vandaan), in plaats van dat je over je dijen heen naar voren buigt.
  4. Houd je standbeen de gehele houding gebogen. In plaats van dat je na de set up omhoog komt (ook al is het maar een klein beetje), dwing jezelf om je standbeen helemaal gebogen te houden, blijf laag zitten.
  5. Blijf je ellebogen naar beneden trekken, terwijl je tegelijkertijd je borst omhoog tilt. Dit helpt om je schouders losser te maken.